March 12, 2010

JADILAH SEORANG LEADER

"LEADER" satu nama yang gah dalam perniagaan MLM tetapi berapa ramai yang benar-benar boleh memimpin atau hanya skadar nama.Dalam perniagaan MLM ada 3 jenis kepimpinan.

PERSONAL
Kita adalah pemimpin dan boleh memimpin diri kita sendiri.Kita sendiri yg membuat keputusan samada hendak berjaya atau sebaliknya.Kepimpinan boleh dibentuk dan bukannya lahir dengan sendirinya.Sebelum belajar memimpin downline anda belajar memimpin diri sendiri dulu.

GROUP
Kepimpinan secara formal selalunya boleh dilihat didalam meeting2 yang dianjurkan.Buktikan tahap kepimpinan anda apabila berada dengan downline anda.Anda seharusnya mempunyai kelebihan dari segi pengalaman,pengetahuan dan sebagainya.Anda adalah tempat rujukan apabila sesuatu masalah timbul.Pastikan anda boleh memberikan pendapat yang tidak melibatkan emosi dan kepentingan diri sendiri.

MENTORING
Mentoring dan personal coaching adalah 2 perkara yang berbeza.Sekiranya anda tidak mempunyai mentor pastikan anda mencari seorang individu untuk menjadi mentor anda.
Duplikasikan apa yang anda belajar dari mentor anda.Kejayaan seorang leader dinilai dari tahap kejayaannya menduplikasikan downlinenya.

Jangan hanya menganggap diri anda sebagai LEADER sebelum berjaya menduplikasikan kejayaan anda.

Salam kejayaan dari saya

Ahmad Riza

No comments:

Post a Comment