February 16, 2010

DIMANA SILAP KITA ?

Adakala kita tertanya-tanya dimana silap kita bila buat presentation.Dah cerita pasal syarikat,dah cerita pasal produk,dah cerita pasal business plan,open-mind dah buat dan closing macam nak gila tapi akhir sekali prospek kata nanti ler bagi dia masa untuk berfikir dulu.
Segala-galanya punah !Apa dan dimana silapnya....
Adakala kita perlu tengok kembali..muhasabah diri...renung2kan adakah kita sebenarnya present kepada prospek atau kita sebenarnya present kepada diri kita sendiri.Kebiasaannya kita menceritakan sesuatu yang sebenarnya payah untuk prospek melihat potensi perniagaan ini.Terlalu banyak details yang mengarut.Adakala kita lebih banyak bercakap dari mendengar..adakala kita sendiri tak pasti apa yang kita presentkan.Macam-macam kebarangkalian yang mungkin berlaku ketika kita membuat presentation.
Saya cadangkan sekiranya anda dah buat berpuluh-puluh presentation tetapi masih payah untuk buat closing..Pasti ada silapnya.Minta bantuan direct upline anda untuk duduk dan dengar presentation anda dan mintanya memberikan komen tentang presentation anda.
Sebaiknya sebelum membuat presentation..tanya prospek anda tentang diri beliau tapi jangan sampai macam polis pencen pulak..bubble talk..sembang2 kosong dan perhatikan "Hot Button" beliau.Setelah mendapat signal tentang "Hot Button" gunakannya sebaik mungkin.
Jangan sesekali menjadi tukang karut yang asyik bercerita tak tahu hujung pangkal.
Akhir sekali salam kejayaan dari saya dan sila kemukakan topik yang anda rasakan perlu..insyallah saya akan membantu dengan sebaik mungkin.

Wasalam,

Admin

No comments:

Post a Comment